Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022

Σε άτακτη υποχώρηση η Μενδώνη...


Μετά τον σάλο ακυρώνουν τη χορηγία εμπλεκόμενου στην καταγγελία της 24χρονης για βιασμό...

Σε άτακτη υποχώρηση υποχρεώθηκε η υπουργός Πολιτισμού μετά τον ορυμαγδό αντιδράσεων και την αποκαλυπτική ανακοίνωση παράταξης εργαζομένων στο υπουργείο.

Με μια αμήχανη ανακοίνωση και μετά από...

αρκετή καθυστέρηση η Λίνα Μενδώνη ανακοίνωση την ανάκληση της δωρεάς του Κοινωφελούς Ιδρύματος «International Foundation for Greece», καθώς ο 27χρονος που εμπλέκεται στις καταγγελίες της 24χρονης για ομαδικό βιασμό στη Θεσσαλονίκη φέρεται να είναι μέλος του Δ.Σ..


Το υπουργείο Πολιτισμού, μάλιστα, εξέδωσε την ανακοίνωση ως... απάντηση στην κριτική που άσκησε η Τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου.

Αναλυτικά

Η απόφαση 626312 «Έγκριση εκπόνησης στρατηγικού σχεδίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης του Αρχαιολογικού Χώρου Δήλου και Μελέτης για την ανέγερση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Δήλου, με δαπάνη του Κοινωφελούς Ιδρύματος «International Foundation for Greece», προς το σκοπό δωρεάς της προς το Ελληνικό Δημόσιο» (ΦΕΚ Β 6387/31.12.2021) έχει ήδη ανακληθεί. Αναμένεται η δημοσίευση της ανακλητικής πράξης στο ΦΕΚ.


Είχε προηγηθεί αιχμηρή κριτική από την Σία Αναγνωστοπούλου, η οποία καλούσε την υπουργό να κινηθεί γρήγορα και να ανακαλέσει την απόφασή της.


Αρκετά πια!

Σύμφωνα με την καταγγελία της 24χρονης για την υπόθεση ομαδικού βιασμού της στη Θεσσαλονίκη, ένας από τους φερόμενους ως δράστες, τον οποίο και κατονόμασε (συνελήφθη και αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους), είναι μέλος του ΔΣ του κοινωφελούς Ιδρύματος «International Foundation For Greece».


Η Υπουργός Πολιτισμού υπέγραψε πρόσφατα απόφαση έγκρισης χορηγίας του εν λόγω Ιδρύματος για την ανέγερση Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Δήλου.


Δεν θα ασχοληθούμε τώρα με τη δωρεά και την εν γένει πολιτική ιδιωτικοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Όμως η τυχόν εμπλοκή των «δωρητών» της αναστήλωσης ενός εκ των σημαντικότερων αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας, σε μια υπόθεση μείζονος ποινικής και ηθικής απαξίας, δρομολογεί σημαντικές εξελίξεις για τις οποίες η Υπουργός Πολιτισμού οφείλει να ενεργήσει άμεσα.


Επειδή η υπόθεση της Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά δύσοσμη, καλούμε την κ. Μενδώνη να ανακαλέσει άμεσα τη «χορηγία» και να διακόψει κάθε είδους συνεργασία με το εν λόγω Ίδρυμα, μέχρι να διαλευκανθεί η υπόθεση.


Οι άνθρωποι -κατεξοχήν οι γυναίκες του Πολιτισμού και του Αθλητισμού- που έχουν σηκώσει στην πλάτη τους τον αγώνα κατά του σεξισμού και της σεξουαλικής κακοποίησης, δεν αντέχουν για ακόμα μία φορά να μετατραπεί το ΥΠΠΟΑ σε «πλυντήριο» ξεπλύματος τέτοιων πράξεων.


Ο Πολιτισμός δεν αντέχει κακοποιητικά «κουκουλώματα» ερήμην του και ερήμην της κοινωνίας. Δεν αντέχει άλλη μία υπόθεση Λιγνάδη.


Η κ. Μενδώνη οφείλει να κινηθεί γρήγορα και να ανακαλέσει την απόφασή της.


Αρκετά πια!


Τον ασκό του Αιόλου άνοιξε η «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση στο Υπουργείο Πολιτισμού» η οποία σε εκτενή της ανακοίνωση εξιστορεί λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο η Λίνα Μενδώνη έχει συνεργαστεί με διάφορες εφοπλιστικές οικογένειες προκειμένου να αναλάβουν «χορηγικό έργο» (αν και αυτό ακόμα αμφισβητείται από την Κίνηση) σε διαφορετικούς εμβληματικούς πολιτιστικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένης και της κατασκευής του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Δήλου, με τη σφραγίδα Ιδρύματος που διοικείται από την οικογένεια Λεβέντη.


Σ΄ αυτήν λοιπόν περιλαμβάνονται αποκαλύψεις για τον τρόπο με τον οποίο η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έχει συνεργαστεί με διάφορες εφοπλιστικές οικογένειες προκειμένου να αναλάβουν «χορηγικό έργο» (αν και αυτό ακόμα αμφισβητείται από την Κίνηση) σε διαφορετικούς εμβληματικούς πολιτιστικούς φορείς, όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ή, πιο πρόσφατα, το «Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Δήλου». Μάλιστα οι λεπτομέρειες γι' αυτό το τελευταίο περιλαμβάνουν ίσως και την πιο σοβαρή πτυχή των αποκαλύψεων της Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης καθώς, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η ανακοίνωση, αυτό συνδέεται με την πρόσφατη δυσώδη ιστορία του βιασμού στη Θεσσαλονίκη.

Και ιδού τι αναφέρει γι' αυτό η ανακοίνωση της Κίνησης που, μάλιστα, διανθίζει τη δημοσίευσή της με φωτογραφίες της υπουργού Πολιτισμού μαζί με την Ασπασία Λεβέντη, προέδρου του International Foundation for Greece και των γιων της, Βασίλη Λεβέντη και Ευαγόρα Λεβέντη, μελών του Δ.Σ.:


«Το Ίδρυμα των «Λεβέντηδων» και το Μουσείο της Δήλου…»

«Θυμάται κανείς μια φωτογράφιση της Ασπασίας Λεβέντη και του Νίκου Αλιάγα στη Δήλο το μακρινό 2014; Αν δεν τη θυμάστε, να σας τη θυμίσουμε –τέτοιες στιγμές εθνικού μεγαλείου δεν πρέπει να χάνονται στη λήθη!


Τότε που η χώρα μαστιζόταν από τα μνημόνια και τις περικοπές, η οικογένεια Ασπασίας και Γιώργου Λεβέντη (επιχειρηματίες της ευρύτερης ελληνοκυπριακής οικογένειας Δαυίδ-Λεβέντη, της 3Ε, Coca Cola και άλλων εταιρειών) έφτιαξε ένα Ίδρυμα στο Λονδίνο, το International Foundation for Greece για να βοηθήσουν την έρμη την πατρίδα. Βέβαια, για να βοηθήσουν την πατρίδα τους, θα μπορούσαν να πληρώνουν απλώς τους φόρους τους, αλλά κι αυτό είναι άλλη υπόθεση. Έβαλαν και τιμητικό μέλος του Ιδρύματος τον Αντώνη Σαμαρά, τότε πρωθυπουργό, οπότε ποιος να τους ζητήσει φόρους; Δηλωμένος στόχος του Ιδρύματος ήταν η δωρεά για να φτιαχτεί νέο Μουσείο στη Δήλο. Και να τα πρωτοσέλιδα για τη φοβερή δωρεά που θα κάνει η Ασπασία Λεβέντη, και να τες και οι άδειες για φωτογράφιση στη Δήλο, και να φωτογραφίες και συναντήσεις με τη Μενδώνη (2014) και μετά με τον Ξυδάκη (2015), ο οποίος όμως δεν… ενέδωσε στη συνεργασία. Μια άλλη λεπτομέρεια βέβαια είναι ότι το Ίδρυμα δεν είχε σκοπό να βάλει λεφτά δικά του, αλλά να μαζέψει χρήματα από συναυλίες και γκαλά. Και μάλιστα συναυλίες στο Ηρώδειο, με παραχώρηση από το ΥΠΠΟΑ, για να γίνουν οι μελέτες και μετά… τα συνήθη: να επωμιστεί το Δημόσιο το βάρος της κατασκευής ενός Μουσείου με τα σχέδια που θα είχε εγκρίνει η κ. Ασπασία Λεβέντη. Παρά τα ταρατατζούμ το 2014-2015, μετά υπήρξε σιωπή. Λεφτά δεν μαζευτήκανε. Τελικά εξαφανίστηκε και το Ίδρυμα και ο σκοπός του από το Υπουργείο Πολιτισμού.


Επειδή όμως οι καλοί ποτέ δεν χάνονται, το 2019 μαζί με την Υπουργό Μενδώνη επανεμφανίστηκε και η κ. Ασπασία Λεβέντη. Τον Σεπτέμβρη 2019 το Ηρώδειο παραχωρήθηκε στο IFG για συναυλία για τους “σκοπούς” του Ιδρύματος.


Τον Σεπτέμβριο 2021 πραγματοποιήθηκε αυτοψία της Λ. Μενδώνη μαζί με την κ. Λεβέντη στη Δήλο για να αναθερμανθεί το θέμα της χορηγίας. Στην αυτοψία συμμετείχαν και οι Βασίλης και Ευαγόρας Λεβέντης, μέλη του ΔΣ του IFG. Στις 5/1/2022 η Λίνα Μενδώνη υπέγραψε απόφαση έγκρισης αυτής της χορηγίας. Περιέργως, ούτε για αυτή την απόφαση ενημέρωσε με Δελτίο Τύπου η Υπουργός, που κατά τα άλλα είναι “υπερήφανη” για τη σύμπραξή της με τον ιδιωτικό τομέα και τα Ιδρύματα. Γιατί άραγε; ο θέμα δεν είναι απλώς μια αποτυχημένη δωρεά που προφανώς ως τώρα εξυπηρέτησε μόνο τους σκοπούς προβολής του ίδιου του Ιδρύματος και τίποτε άλλο. Ούτε ότι η “δωρεά” δεν είναι του “Ιδρύματος” αλλά το ποσό θα συγκεντρωθεί (ίσως, γιατί στη φωτό θα δείτε ότι είναι ακόμη στο 0) με crowdfunding, με την υποστήριξη του ελληνικού δημοσίου ουσιαστικά.

Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι δύο από τους συνιδρυτές και μέλη του ΔΣ (trustees) του εν λόγω Ιδρύματος είναι οι Βασίλης και Ευαγόρας Λεβέντης. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 2022 μια 24χρονη κοπέλα από τη Θεσσαλονίκη κατήγγειλε τον βιασμό της σε σουίτα ξενοδοχείου από 3 επιχειρηματίες, εκ των οποίων κατονόμασε τον έναν, τον 27χρονο Β.Λ., που συνελήφθη κιόλας στις 2 Ιανουαρίου (αλλά αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους). Πρόκειται για μια πολύ δύσοσμη υπόθεση, καθώς φαίνεται ότι η 24χρονη αποκάλυψε ένα κύκλωμα με επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης που έβρισκαν κοπέλες για να “διασκεδάσουν” (έτσι έγραψε ένας από τους εμπλεκόμενους στο Instagram!) γόνους επιχειρηματικών οικογενειών που επισκέπτονταν τη συμπρωτεύουσα. Ο Μάνος Παπαδόπουλος, της επιχείρησης “Αχίλλειον” στη Θεσσαλονίκη, με δημόσια ανάρτησή του στο Instagram (την οποία ανακάλεσε αργότερα), παραδέχτηκε ότι όντως έγιναν όλα αυτά, ενώ ως σχετιζόμενα με την υπόθεση παρέθεσε τα ονόματα του Βασίλη και του Ευαγόρα Λεβέντη (και κάποιων άλλων, βλ. φωτογραφία). Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι ίδιοι δεν έχουν ακόμη διαψεύσει την εμπλοκή τους. Χιλιάδες χρήστες και χρήστριες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν να αναδείξουν το θέμα, για να μη θαφτεί, όπως γίνεται σε περιπτώσεις που εμπλέκονται μεγαλοεπιχειρηματίες.


Επαναλαμβάνουμε ότι οι Βασίλης και Ευαγόρας Λεβέντης είναι συνιδρυτές και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου (trustees) του ευαγούς Ιδρύματος IFG, του οποίου τη δωρεά αποδέχτηκε η Λίνα Μενδώνη στις 5/1/2022 (μετά την καταγγελία του βιασμού και μετά την πρώτη δημοσιοποίησή της…), χωρίς να βγάλει Δελτίο Τύπου όπως συνηθίζει.


Από τη θέση της ως Υπουργού, η Λίνα Μενδώνη μπορεί να ρωτήσει τους εισαγγελείς και να μάθει τα ονόματα των εμπλεκόμενων σε αυτή τη δικογραφία. Βέβαια και για τον Λιγνάδη μπορούσε, αλλά προτίμησε να μιλά για “ανθρωποφαγία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης” και για “τεκμήρια αθωότητας” –προτού καταλήξει ότι ο Λιγνάδης είναι ένας “επικίνδυνος άνθρωπος”. Και βέβαια υπάρχει το τεκμήριο της αθωότητας για κάθε εμπλεκόμενο σε ποινική υπόθεση, αυτό όμως αφορά τη μεταχείρισή του από τις δικαστικές αρχές. Δεν αφορά το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, που έχει υποχρέωση να ΑΝΑΚΑΛΕΣΕΙ εδώ και τώρα την απόφαση της Μενδώνη και να αναστείλει οποιαδήποτε συνεργασία με το Ίδρυμα που έχει αυτούς τους ιδρυτές. Σε διαφορετική περίπτωση, απλώς ξεπλένει κατηγορούμενους για βιασμό. Όπως άλλωστε έκανε και με τον Λιγνάδη για καιρό…»


► Εάν ισχύουν όσα υποστηρίζει η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση η Υπουργός Πολιτισμού πρέπει πράγματι να κινηθεί τάχιστα ανακαλώντας την απόφασή της όσο τουλάχιστον διεξάγεται εισαγγελική έρευνα. Όμως σημασία έχουν και τα υπόλοιπα που αναφέρει η ανακοίνωση.


Τα παραθέτουμε ως έχουν:

«Όταν η Λίνα Μενδώνη στις προγραμματικές της δηλώσεις το 2019 μιλούσε για “αυτοχρηματοδότηση του πολιτισμού” και “πλήρη αξιοποίηση της συνεργασίας με τα Κοινωφελή Ιδρύματα” ήταν σαφές –τουλάχιστον στους γνώστες – τι εννοούσε. Μια πολιτική που επί δεκαετίες (10 χρόνια ήταν η ίδια ΓΓ του ΥΠΠΟΑ) φρόντισε να παραχωρήσει όλο τον σύγχρονο πολιτισμό στα κάθε λογής “Ιδρύματα” και “ευεργέτες” (Λαμπράκης, Ωνάσης, Λάτσης, Κωστόπουλος κ.ά.), με τους εξής τρόπους: 1) Την αλλαγή θεσμικής υπόστασης των δημόσιων φορέων σύγχρονου πολιτισμού (όλοι είναι ΝΠΙΔ πλέον), με διοικήσεις διορισμένες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία (πλην 2 εξαιρέσεων που επιλέχτηκαν με ανοιχτό διαγωνισμό μόλις το 2021), με σκανδαλώδες αποκορύφωμα της πρακτικής αυτής τον διορισμό Λιγνάδη, 2) Την υποχρηματοδότηση (ή τη χρηματοδότηση από τις “λίστες” των “κολλητών”) της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, από το βιβλίο ως τα εικαστικά, 3) Την περιθωριοποίηση όλων των αρμόδιων Διευθύνσεων του ΥΠΠΟΑ που ασχολούνταν με τον Σύγχρονο Πολιτισμό, ώστε να μην παράγουν πολιτική και να ακυρώνεται ο εποπτικός τους ρόλος.


Φοβού τους χορηγούς και δωρεές φέροντας

»Για να φτάνουμε σήμερα η Λυρική να έχει παραδοθεί στο Ίδρυμα Νιάρχος, η Εθνική Πινακοθήκη να έχει μια τεράστια ταμπέλα που αντί να γράφει “Ίδρυμα Αλεξάνδρου Σούτσου” ή έστω “δαπάναις του Έλληνα και Ευρωπαίου φορολογούμενου” γράφει με τεράστια γράμματα “Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος” και οι καλλιτέχνες να παρακαλάνε να δουλέψουν στη Στέγη του Ωνασείου για να ‘χουν στον ήλιο μοίρα.


»Αυτό το “μοντέλο” έπρεπε πάση θυσία να επεκταθεί και στην πολιτιστική κληρονομιά. Για πολλά χρόνια το έδαφος προετοιμαζόταν, με τις άοκνες προσπάθειες της Λ. Μενδώνη αλλά και της Λ. Κονιόρδου, μέσα από τη στήριξη που παρείχαν στο σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ του Στ. Μπένου (το οποίο και συνέβαλε βέβαια και στην αναβάθμιση της καριέρας του Ιδρυτή του, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…). Από το 2019 και μετά, όμως, υπάρχει ένας διακηρυγμένος στόχος: η ιδιωτικοποίηση των πάντων. Κι αν η νομοθεσία για την πολιτιστική κληρονομιά είναι πιο αυστηρή, κανένα πρόβλημα: μεγάλα και μικρά Ιδρύματα μπορούν να “μοιραστούν” μεταξύ τους Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, είτε για να βάλουν την ταμπέλα τους, είτε για να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, μοιράζοντας τις δουλειές μεταξύ των εταιρειών τους, είτε για να δώσουν δουλειά στους κολλητούς τους, είτε για να πατήσουν πόδι στη διοίκηση των αρχαιολογικών Μουσείων, τα οποία προορίζονται από την κυβέρνηση να μετατραπούν σε Νομικά Πρόσωπα με διορισμένα ΔΣ…


»Πώς πατάνε πόδι; Με το μανδύα της “δωρεάς” που – με τις πλάτες της Υπουργού Λ. Μενδώνη και του ΓΓ Γ. Διδασκάλου – μετατρέπεται σε “δεσποτεία”. Κι αν η νομοθεσία δεν το επιτρέπει, ποιος θα φέρει αντίρρηση; Αν η αρμόδια Υπηρεσία “τολμήσει” να ψελλίσει κάτι, θα υποστεί το “κατσάδιασμα” της πολιτικής ηγεσίας –πολύ πιθανό να μετακινηθεί και όποιος υπάλληλος δεν είναι συνεργάσιμος.


Διαβαστε ολόκληρο το κείμενο, ΕΔΩ...


πηγη efsyn.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου