Τις τελευταίες μέρες ορισμένοι επιχειρούν να μας πείσουν να διαβάζουμε την πραγματικότητα από την ανάποδη. Την ώρα δηλαδή που κάποιον τον πιάνουν με τη γίδα στην πλάτη, αυτοί ρωτούν τι γύρευε η γίδα στην πλάτη του. Είναι σαν να... πιάνουν τη γνωστή λαϊκή ρήση από την ανάποδη και, αντί να κοιτάνε τον κλέφτη που πιάστηκε στα πράσα, ρωτάνε το θύμα της κλοπής τι δουλειά είχε στην πλάτη ενός απατεώνα.
Γνωστή και χυδαία η τεχνική τους, που ξεπερνά ακόμη και αυτή της εξίσωσης ενός θύματος με τον θύτη του, αφού εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ξεκάθαρη απόπειρα ενοχοποίησης του θύματος ώστε να απενοχοποιηθεί ο θύτης. Όλα δηλαδή από την ανάποδη, γιατί είτε το θύμα τα ήθελε και τα έπαθε, είτε το θύμα προκαλούσε, είτε, είτε, είτε.
Κλασικό παράδειγμα η ενοχοποίηση των θυμάτων βιασμού που καλούνται συχνά να απαντήσουν τι φορούσαν, αν προκάλεσαν τον βιαστή τους και εσχάτως και στο αμείλικτο ερώτημα τι γύρευαν στον τόπο του βιασμού. Θύματα βιασμού που έρχονται αντιμέτωπα με μια χυδαία αντιστροφή της πραγματικότητας, η οποία ενδεχομένως να πονά περισσότερο και από το αρχικό σοκ της βίας που υπέστησαν. Θύματα βιασμού που καλούνται να απαντήσουν δημοσίως σε δήθεν λογικά και κυρίως “ηθικά” ερωτήματα που έλκουν την καταγωγή τους από προβληματικά στερεότυπα και καλούνται να απολογηθούν αυτά αντί του θύτη για το τι γύρευαν στον τόπο του εγκλήματος.
Και η αντιστροφή της πραγματικότητας να γίνεται ακόμη πιο κραυγαλέα όταν η οικονομική, κοινωνική και πολιτική επιφάνεια του φερόμενου ως θύτη είναι τέτοια, που μπορεί να επηρεάσει καταστάσεις και να μισθώσει εμμέσως ένα πλήθος υποστηρικτών που θα ρωτούν εκ μέρους του ληστή τι γύρευε η γίδα στην πλάτη του...
Πέτρος Κατσάκος
Η ΑΥΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου